Virkattu toppi

Muistui mieleen viime kesänä aloittamani virkattu palatakki, joten kaivelin palaset esiin ja laskin ne. Oli melko kiva yllätys, että niitä oli peräti 30. Olin tehnyt jokaista väriyhdistelmää kohden jo viisi palaa eli näpeltänyt niitä enemmän kuin muistinkaan. 

Olin virkannut palat Novita Cotton Feel -langalla. Lankaa oli reilusti jäljellä, neljässä eri sävyssä. 

Paloja katsellessani ei kuitenkaan tuntunut enää ollenkaan siltä, että paloista tulisi takki. 

 

Välissä oli ilmestynyt Novita virkkauslehti, jota olin hartaudella selaillut. 

Ja, miten sattuikaan, että siellä oli Miradoura-niminen toppi, joka oli virkattu juurikin 30 palasta. Siinä hetkessä päätin, että minun 30 palaa olisivat oiva pusero.


Sitten pieni palapeli, miten järjestelisin 30 palaani siten, että värit olisivat paidassa nätisti? 




Väliin pieni takatalvikuva, tällaista meillä päin oli näihin aikoihin (23.4.2024) kun palapuseron paloja järjestelin. Todella huolestuttavan takatalvista, pienten lintujen kannalta, jotka olivat meidän seuduille jo lentää hönkineet.


Päätin yhdistellä palat piilosilmukoilla virkaten, joka on mielestäni näpsäkkä tapa liittää palaset siististi yhteen.  Jos tämä tapa kiinnostaa myös sinua, niin katso tämä virkkaamani pala poncho -linkki, siellä on yhdistelystä tarkemmat kuvat. 
Virkkasin ensin alaosan kaikki ruudut vaakasuuntaan yhteen, etenin oikealta vasemmalle.




Ja väliin taas maisemakuvaa, pari päivää lumimyräkän jälkeen näytti taas tällaiselta, varsin keväistä ja melko lämmintä taas. 


Muffin kanssa kierrämme pitkin maita ja mantuja. Kevät näyttää, tuntuu ja tuoksuu ihanalle!


Tässä olen virkannut alaosan palat vaakasuuntaan yhteen. Olen virkannut myös yläosan palat yhteen, ne virkkasin yhteen ylhäältä alaspäin. 


Sitten oli edessä palojen yhteenvirkkaus pystysuuntaan. Virkkaussuunta minulla ylhäältä alaspäin.


Ja sinivuokot pinnersivät lehtien alta kukkaan. 


Alaosan palat virkattu yhteen.


Aamun rauhalliset hetket ovat tärkeitä minulle, vietän ne Muffin kanssa.



Yläosa ja alaosa yhdistettynä toisiinsa.


Ja välissä kupposellinen kahvia... ja pullaa.


Aamu oli kirkas ja selkeä myös vappuna.



En olekaan muistanut kuvata kaikkia vaiheita. Tässä paita on jo päättelyä vaille valmis: Olen virkannut sivusauman yhteen, ylhäältä alas. Ja olen virkannut olat, sekä reunukset pääntielle, kädenaukkoihin ja alareunaan.

Sain tämän eilen pääteltyä, taidan vielä pestä tämän, ennen kuin otan käyttöön. Sitten kuvaus ihan päällä, ehkä.



Virkkasin reunuksiin kaksi kerrosta piilosilmukoita. Ensimmäisellä kerroksella otin koukulle molemmat reunat, toisella kerroksella virkkasin takareunasta. Näin muodostui hyvin samannäköistä ketjua kuin miltä palojen yhdistelyketju näyttää.



Olkaan virkkasin 14 pylvästä, 16 kerrosta, koukulla 3. Kädentien ja kaula-aukon reunukset on virkattu kuten yllä kerroin alareunan osalta. Kädentien alakulmiin virkkasin hieman pyöritystä puolipylväin ja pylväin.


Ylhäällä näkyvässä kuvassa minun hiuksia vasemmalla alhaalla. Eivät siis mitään kainalotupsuja :D

Malli: Virkattu palapaita. Palan ohje löytynee Novita sivulta, sillä olen vihkooni kirjannut, että pala on "Novita virkattu pala". Palapusero on muuten omanlaiseni, mutta idea tällaiseen palamaiseen puseroon tuli Novita virkkauslehdestä, joka ilmestyi juuri äsken, toukokuussa 2024
Lanka: Novita Cotton Feel liitu (008), rypäle (560), tropiikki (540), ruusukvartsi (529)
Koukku: yhdistelyssä nro 3, mutta virkattujen palojen osalta en ole kirjannut ylös, varmaan 3 tai 3.5
Langankulutus: 360 g eri värejä (yhdistelyyn kului vajaa kerä valkoista)

4 kommenttia:

  1. Sattuipa sopivasti, että paloja oli juuri riittävä määrä. Minullakin on tuo lehti ja olen tekemässä Alfama-virkattua laukkua. Esittelemäsi yhdistelmätapa piilovirkkauksella on kiva ja sopii myös Alfama-laukuun. Yhdistelmäraidasta tulee aivan oma elementtinsä työhön.
    Muistin juuri, että minulla on tuolla kätköissä viimeistelyä oleva virkattu kassi. Se on muuten koottu valmiiksi, mutta kahvat puuttuvat. Nyt tuli houkutus laskea palat, olisiko niitä riittävästi.

    VastaaPoista
  2. Kaunis toppi, kelpo kesävaate.
    En osaa virkata muuta kuin pieniä kukkia, neulon paljon keskittyen sukkiin.
    Kiireetön aamu on paras aloitus päivälle, nyt sitä osaa arvostaa kun kiireettömistä aamuista voi nauttia. Hötky aamu vie rytmin koko päivästä.

    VastaaPoista
  3. Tulipa ihana kesätoppi ja ihanan värinen! Ja olipas sopivasti että palat juuri stemmasivat👍Tuota kelpaa kyllä kesällä pitää🥰

    VastaaPoista
  4. Kaunis kuin mikä! Melkein tekisi mieli aloittaa itsekin vastaava projekti 🤔

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
(Olen alkanut saada mainosspämmiä, joten jouduin ottamaan kommentin tarkastuksen käyttöön.)

Virkattu toppi