Mukulat KAL 3/14 - Lapinvuokko

Lapinvuokko, se kaunis kukka, joka kasvoi kukkapenkin reunassa ja levisi hienosti, aikanaan. Olen pyöritellyt mielessäni sitä ihanaa kukkaa... Paitsi, että se minun kukkapenkissäni kasvanut kukka ei ollut laisinkaan Lapinvuokko!
Tämä seikka selvisi minulle vasta nyt, kun kävin läpi kukkakuviani - ja toisaalla minulla oli Lapinvuokosta piirtämäni kaavio, kuvio sukassa ja Google-haku.
Olen täälläkin höpöttänyt Lapinvuokosta, esim. tässä postauksessa: Lapinvuokkojen puhdasta kukintaa. Puhdasta kukintaa, kyllä, mutta ei Lapinvuokon, ei. Ja kukaan, ei siis kukaan, ole oikaissut minua! Maailmani on melkoisesti heilahtanut sijoiltaan :D
Mennäänpä Google-kuvahakuun, joka näyttää oikean Lapinvuokon, olkaapa hyvä: KLIK
Huomioikaa kahdeksan terälehteä ja täysin erilaiset lehdet kuin kukkapenkkiini ujuttautuneella vale-Lapinvuokolla. No, mitä tässä enää voi sanoa: Jostain pitää saada se oikea Lapinvuokko! Ja kaikki muutkin vuokot, ne supi-Suomalaiset, ja miksei muitakin. 
Mitähän kaikkea tämän KALin aikana vielä paljastuukaan...
Nooh, on vale-Lapinvuokkokin oikeasti tosi tosi kaunis :)


Neulo kaavio S tai M. Kaavion pitäisi aueta vähän isompana, kun sitä klikkaa.

Työn pituus on nyt noin 15 cm. Keskustan voisi silmukoida tai neuloa keltaisella, jos viitsiipi. Minä en, sillä katse on suuntautunut jo seuraavaan kukkaan.

4 kommenttia:

  1. Onkos sinulla kerrottuja valkovuokkoja siellä? ;) Mun tarttee varmaan tehdä sinivuokkoja (violetteina) tai keltavuokkoja, kun on vaalea pohja... Kangasvuokotkin ois ihania mutta valkoisia nekin, niissä vaan vois tehdä tuon keskustan keltaisena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saattaa olla, saattaa olla myös olematta ;D Vuokkojahan on vaikka minkä värisinä ja voinet synnyttää jonkun aivan oman variaation myös :)

      Poista
  2. Tein resorin vaaleansinisellä nallella, kun tummansinistä nallea , jota käytän pohjalankana oli tasan 100 g ja teen isommalla koolla. Helmililjat on vaaleanpunaisia ja lapinvuokot valkoisia. Ajattelin tehdä myös kantapään vaaleansinisellä, että lanka riittäisi. On mukava kutoa yksi osio kerrallaan ja miettiä mitähän seuraavaksi tulee! Täällä on vielä paljon lunta, ei ihan heti näy kukan alkuja maassa:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sittenhän se onkin mukava laittaa niitä kukkia sukan varsiin kukkimaan, lumien sulamista odotellessa :) Minä jään nyt myös odottelemaan, minkä värin valitset huomiselle kukalle. Kävin äsken metsässä kävelemässä ja siellä oli todella paljon sinivuokkoja nupuillaan :)

      Poista

Kiitos kommentista. Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
(Olen alkanut saada mainosspämmiä, joten jouduin ottamaan kommentin tarkastuksen käyttöön.)

Vihtaranta KAL - 1/14 Mökkitie