Sopisi vaikka alienille

Aloitin ja purin kahdetkin sukanalut ja hivenen turhautuneena siirryin lyhentämään En ole koskaan neulonut -listaani sormikkailla. Niin, en todellakaan ollut koskaan neulonut sormikkaita, mutta nyt voin viivata tuon yli ja lisätä siihen: En ole koskaan neulonut onnistuneita sormikkaita.
Tarkoitus oli toteuttaa sormikkaat Bambulan ohjeella, mutta mites siinä sitten kävikään niin, että menin härppimään ohjetta ja lopputuloksena on sormikkaat, jotka vaikka satunnainen pakkaskeleillä vieraileva alien voisi vetaista lämmittämään kohmeisia sormiaan. No, mikä pahinta tai parasta tai miten sen nyt sitten ottaa, sopii nämä sormikkaat myös minun käteeni. Varmaan ihan kohdillaan silloin kun pitää tarttua lumikolaan tai lumilapioon tai muuten vain silloin, kun ei hienostella.

Mikä meni pieleen:
1. Ohjeessa neuvottiin, että jousteen jälkeen neulotaan 6 cm sileää ennen peukun aukkoa. Ja mitäpä pähkäilin minä: Ei riitä, eipä sitten niin millään riitä, pitää tehdä 7 cm... ja teinkin. Ja niin on kämmenosa pitkä kuin mikäkin ja ranne roikkuu missä lie. Sopii vaikka alienille. Oikeasti 5 cm sileää ennen peukkua olisi riittänyt ainakin minulle aivan hyvin.
2. Sormien päät neuvottiin kaventamaan 2 oikein yhteen kavennuksilla. Ja minä, no, tietysti tein ihan omat kavannukset, huoh.
3. Ohjeessa on kyllä minun mielestäni myös virhe, myöskin etusormen viereen neuvotaan luomaan 3 uutta silmukkaa. Ja dadaa: Lopputuloksena on tosi paksu etusormi, sopii hyvin sellaiseen käteen, jossa etusormi on liiskautunut oven väliin. Tai mahduttaa jonnekin lokeroon vaikka yksi ylimääräinen sormi.

Langanpäitä todellakin riittää pääteltäväksi asti ja reikiä parsittaviksi. Ja sitten niitä peukkuja pitää tehdä peräti 10 kpl, ei 2 kuten lapasissa. Mutta sellaista se on.

Malli: Modattu Bambulan sormikasohje
Lanka: Novita 7 veljestä hopeanharmaa
Puikot: 3
Langankulutus: 89 g
Olen kaikenkaikkiaan niin pettynyt tähän suoritukseeni, että meinaan aloittaa samantien uuden parin ja koittaa hoitaa sen onnistuneemmin loppuun. Langankin taidan vaihtaa seiskaveikasta vaikka Karismaan.

4 kommenttia:

  1. Ihan kivaltahan nuo näyttää. Minä olen neulonut monet sormikkaat aika samanlaisella ohjeella kuin tuo minkä mainitsit. Novitallakin on hyvä perusohje. Kannattaa tosiaan hieman lyhyempi olla tuo ranne ja oikeesti 2 oikein yhteen on hyvä kavennukset noihin sormenpäihin. Ja se minkä minä huomasin omissani, niin ei kannata liian paksua lankaa käyttää. Tsemppiä seuraaviin! Harjoitus tekee mestarin ja seuraavien jälkeen teet varmaan jo kirjoneuleella! T. Tupsu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Snif, kiitos lohdutuksesta ja vinkeistä. Jos seuraavakin pari menee yhtä pahasti metsään, niin tyydyn neulomaan vain lapasia ja ostamaan sormikkaat valmiina ;)

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Väri on kyllä ihan jees, mutta muuten näistä jäi paljon hampaankoloon kaivertamaan.

      Poista

Kiitos kommentista. Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
(Olen alkanut saada mainosspämmiä, joten jouduin ottamaan kommentin tarkastuksen käyttöön.)

Vihtaranta KAL - 1/14 Mökkitie