Jutustelua lähinnä pelargonioista

Pelargoniat, kärhöt ja viinirypäle ovat viettäneet talven autotallissa, jossa lämpötila on viileä, mutta kuitenkin plussan puolella. Autotallissa on muutamia pieniä ikkunoita, joten kevättalvella alkaa tapahtua, kasvit heräävät henkiin ja joskus ovat pelargoniat ehtineet puskea kukkaakin ennen kuin olen havahtunut ottamaan ne sisälle kasvamaan ja myöhemmin kesän tullen parvekkeelle.

Minulla on näiden suhteen aikalailla sama kuvio: Leikkaan syksyisin pelargonioiden varret poikki ja vien autotalliin. Keväällä, yleensä maaliskuussa, mutta joskus jo aikaisemmin, olen vaihtanut mullat ja siistinyt niitä ja rapsinut vähän lisää, jos ovat ehtineet kasvattaa jo pitkätkin hennot varret. Ja vaikka niissä ei olisi ollut mitään elämää näkyvissä, niin yhtä lukuunottamatta kaikki ovat aina heränneet henkiin ja tuoneet parvekkeelle väriä pitkälle syksyyn. Yleensä kukinta on ollut komeimmillaan elo-, syskuussa (saisipa olla aikaisemminkin;) ja lokakuun alkupuolella olen siirtänyt ne autotalliin. Toisaalta aina harmittaa pätkiä kukkivia pelargonioida poikki, mutta joskus lokakuussa niiden hillitön väriloisto alkaa näyttää todella omituiselta lehdettömää koivikkoa vasten:) Minulla on aina kottikärryllinen kukkuroillaan pelargonian lehtiä ja kukkia, komea näky sekin!

Pelargonioita on yleensä n. 20 kpl, 80 % itse siemenistä kasvatettuja. Viime syksynä heitin ne värit pois, joista en pitänyt eli tänä talvena pelargonioita talvehti vain 9 kpl. Minulla oli tarkoitus laittaa näitä lisää kasvamaan, siemenetkin hankin ajoissa. Mutta en ole vieläkään kylvänyt niitä, vaikka yleensä kulvän pelargoniat viimeistään maaliskuussa! Tänä vuonna olen näiden pelargonioiden kanssa kuukauden myöhässä...
Siemenet itävät todella hyvin, kun ne vain painetaan mullan pintaan, eikä peitetä ollenkaan. Suosittelen!


Autotallissa nököttävä kärhö
Pelargoniat ennen siistimistä

Odottavat pääsyä multaan...





























Jatkoa... tänään (10.4.) kylvin 2x8 pelargoniaa, palaan asiaan, mikä on itämis-% ja ehtiikö ne enää kukalle ollenkaan, kun näin myöhään ne kylvin. Pussin mukaan jo 5 päivän jälkeen saattaa alkaa tapahtua, katsotaan...


13.4., ensimmäinen siemen itänyt
Kuvia pelargonian taimista 27.4. - pienenpieniä ovat ja kahdessa ruukussa ei viherrä mitään










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
(Olen alkanut saada mainosspämmiä, joten jouduin ottamaan kommentin tarkastuksen käyttöön.)

Vihtaranta KAL - 1/14 Mökkitie