Berry Moline

Vuoden lopulla aloitetut sukat valmistuivat jalkoihin. Sukat ovat jalkoihini sopivat peruspolvarit, malli takaraivossa. Yleensä kuitenkin kirjoitan vihkoon aloitetun käsityön perustiedot, langan ja värin, silmukkamäärät eri vaiheessa, miten kavennukset menee, montako kerrosta neulotaan ennen jotain käännekohtaa jne. Näistä sukista ei löytynyt vihkosta edes aloitustietoja, nähtävästi melko lennokkaasti olin lähtenyt liikkeelle.

Kuvan perusteella olen kaavaillut ensin tekeväni räsäsit Berry Molinella ja vaaleanharmaalla, mutta sitten muuttanut mieleni vieläkin helpompaan eli sukkaa suoraan kerältä. Aivot ovat todellakin kaivanneet resettiä loppuvuodesta, koska ainoastaan noin helppo oli niille passannut.

En ihan kaikin osin tykkää tällaisista kirjavista langoista. Syy siihen on se, että kerrosten laskeminen niiden kanssa on paljon hankalampaa kuin sellaisissa, joissa kaikki langan säikeet ovat samaa sävyä. Ehkäpä juuri siksi olin ajoittanut sukan eri vaiheet värien vaihtumiskohtaan: kantapään teko alkaa, kun väriraita vaihtuu toiseen, samoin kärkikavennukset. Joten loppujen lopuksi sain aikaiseksi symmetriset sukat, kun seurasin tuota kaavaa. 

Minulla oli kaksi kerää Berry Molinea ja toista sukkaa neuloessani huomasin, että 2. sukan väriraidat olivat paikoin haaleampia. Tämähän ei menoa hidasta, mutta hieman jäi kaivelemaan, oliko Berryn kerät eri värierää vai oliko toisessa kerässä muutoin tuollaista vaihtelua. Viime vuonna aloitetun sukan vyöte oli kadonnut. Noh, värivaihtelu olisi issukka silloin, jos sukat olisivat menossa lahjaksi jollekin.

Malli: Peruspolvarit itselleni
Lanka: Adlibris Socki, Berry Moline B050
Puikot: 3 1/2
Langankulutus: 158 g

8 kommenttia:

  1. Onpa kivan näköinen lanka. Tuollaista Sockia en ole huomannutkaan. Mukana kiertävä musta tekee hyvän säväyksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on jotain vanhaa väriä, jota olen vanhentanut varastosta. En tiedä, onko tätä enää saatavilla.

      Poista
  2. Oikein hyviä jalkojen lämmittimiä olet kutonut.
    On välillä neulottava perussukkaa, jota vain neuloo.
    Olen neulonut Maalaisromansseja, tiedät varmaan ne sukat.
    Ohutkinttuisena henkilönä, ohjeen koko on sääriosasta aivan liian iso.
    Toinen sukka on viittä vaille valmis, neulon toisenkin ja laitan ne matkoille.
    Olisiko parempi ohentaa lanka seiskaveikasta vai ohentaa puikkoja seuraavaa paria ajatellen, tiedä sitten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tunnistan ongelman, yleensä kaikissa ohjeissa liikaa silmukoita minulle. Olen joskus ratkaissut ongelman neulomalla puolta numeroa pienemmillä puikoilla. On minulla toiminut ainakin Nallen suhteen.

      Poista
  3. Ihanan pirteät sukat!

    Polvareita en ole koskaan saanut neulottua.
    Tehtävälistalle voisin laittaa tästä yhden lisämerkinnän 👍.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeileppa varsin tehdä. Tosin riippuuhan se siitäkin, millaisia itse ja lähipiiri tai muu kohdehenkilö tykkää pitää :)

      Poista
  4. Hyvännäköistä lankaa. Minulla on yleensä aina sukkiin kaksi kerää, jotta voin neuloa samaan aikaan - tai siis vuorotellen oikeaa ja vasenta sukkaa. Joskus yritän raidoittaa kirjavilla samanlaisia, mutta usein ei onnistu, joten annan olla. Minun sukitettavat käyttää enimmäkseen polvareita, joten ihana välillä neuloa lyhyempää ja ihan perussukkaa.

    VastaaPoista
  5. Lyhyt perussukka valmistuukin hämmästyttävän nopeasti verrattuna pitkään. Minä teen lyhyet muille, pitkät itselleni ja Mummelimömmelille :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
(Olen alkanut saada mainosspämmiä, joten jouduin ottamaan kommentin tarkastuksen käyttöön.)