Ensimmäinen purkkivärjäyskokeilu

Lueskelin aamukaffeella lankojen värjäyksestä kasveilla. Ja kuinkas ollakaan, samana päivänä Tupsu-serkku alkoi chättäillä purkkivärjäyksestä ja kuinka he (Tupsu + Tupsun tytöt) ovat hurahtaneet siihen ja ovat kokeilemassa sitä ihan heti. Minä olin ihan, että mikä purkkivärjäys, mitämitä, whaaat?? En tiedä, missä purkissa olin ollut, kun en ollut moisesta koskaan ikinä kuullutkaan. Mutta Tupsu laittoi pari linkkiä ja kun olin ne lukenut, niin minä olin myös sadasosasekunneissa ihan täysin töpinöissäni ja innoissani ja täysin hurahtanut ja vaikka mitä. Eli lähti ihan lapasesta ja välittömästi keulimaan: Menin nettiin ja tilasin isoimmat lasipurkit, mitkä nopeasti löysin ja kerralla monta. Tilasin myös ihan reippaasti alunaa. Postipoikaa ei kuitenkaan ollut aikaa odotella, joten kipaisin kaupasta kaksi 2 l purkkia, että pääsen alkuun. Alunaa odotellessa ostin avokadoja, joiden kanssa lankoja ei tarvitse esipurettaa.

Otin hedelmistä kuoret ja siemenet talteen. Niitä oli 214 g.

Maltoin kuivattaa niitä yön yli. 

Kuivahtelussa niiden painosta lähti 64 g pois. 

Minulle jäi 150 g matskua. 

Tämä oli harmittava takaisku, sillä olin suunnitellut värjääväni 200 g lankaa. 

Päätin kuitenkin mennä tällä alimitoitetulla värjäysaineella, tulkoon mitä tulee... 

Laitoin Veikka-kerät vyyhdille ja huuhtelin ne.

Sitten vuorotellen lankaa ja värjäysmatskua purkkiin. Vähän pohjapainotteisesti ja läjään meni tietysti matskut. Sitten kuumaa vettä päälle ja kansi kiinni. Nyt sitten seurailemaan, mitä tapahtuu... vai tapahtuuko mitään. Neljän viikon päästä pitäisi olla valmista, jonkinlaista.

Ohjeita purkkivärjäykseen on Taitoliiton sivuilla. Sieltä löytyy myös ohjeet tähän avokadovärjäykseen, siis sellaiset kunnolliset ja luotettavat :)

Kunhan aluna tulee ja lisäpurkit, asettuu ikkunalaudalle muitakin kokeiluja. Niitä odotellessa olen huomannut kulkevani kaupassa ja ulkona värjärilasit päässä: Mikä tahansa ulkona tai kaupassa oleva aines saattaisi olla potentiaalinen purkkiin laitettava väriaine.

10 kommenttia:

  1. Kasveilla järjääminen on hauskaa! Mielenkiinnolla odotan, millaiset avokadovärjäykset sait aikaiseksi. Itse olen kokeillut erilaisilla keltaisilla piiskuilla ja sitten jollain sinisillä punaisilla kukilla, pihakäenkaalilla yms. Tuloksiin olen pääasiassa oikein tyytyväinen. Vain yksi erä lankaa on mennyt "puihin".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun värjäilyt näyttävät upeilta, ihan ihmetellä täytyy, miten kasveista voi tulla niin suloisen sinisiä, eri sävyisiä vihreitä ja keltaisia lankoja. Minä vähän luulen, että siirryn myös jossain vaiheessa liemivärjäykseen, saattaa sopia tällaiselle äkkinäiselle paremmin kuin viikkoja kestävä purnukkavärjäys. Mutta mielenkiintoista yhtä kaikki :)

      Poista
  2. Kohta minäkin hurahdan tähän. Jos kirpputorilta löytyy sopiva purkki, niin se on siellä minua varten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan varmasti on. Ja jollei ole, niin kaupasta saattaa hypätä joku purkki kärryyn.

      Poista
  3. Purkkivärjäyksestä en ole kuullut. Lankojen värjäys on varmasti mielenkiintoista. On jännä nähdä mikä on lopputulos.
    Sipulin kuorilla saa aikaan hienon värin. Vanhat Ilvestölkit ovat todella hyviä hommaan.
    Ne maalaisromannssi sukat sitten valmistuivat ja matkasivat siskon luo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toistaiseksi lanka näyttää purkissa lähinnä vaalealta lialta, josko siltäkään. Toivottavasti paranee ajan myötä. Tai sitten tuuppaan langat johonkin muuhun liemeen.
      Sipulin kuoret ovat jonossa odottamassa värjäystä, pitää vain haalia niitä vähän lisää.
      Kiva, että sukat valmistuivat, onnittelut sinnikkyydestä kaavion seurailun suhteen, sisko varmasti ilahtui.

      Poista
  4. Minäkin laitan tänään avocadopurkki no 2 hautumaan. Kiinnostavaa nähdä, mitä väriä nyt tulee. T Saukkis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt alkoi epäilyttää, että minunkin eka kokeilusta tulee jotain aivan hailakkaa. Kävin nimittäin vertailemassa, ja sinulla oli eka purkissa tosi paljon enemmän avokadoja verrattuna minun haihattelupurkkiin. Ja minä en laittanut edes alunaa tai viinikiveä. Purkkini on tosin kuumistellut nyt helteessä ulkona, toivottavasti edistää asiaa...

      Poista
  5. Koko maailma tuntuu nyt purkkivärjäävän. Odottelen tuloksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika ajoin innostutaan jostain. On ollut anelmaiset, makramee, islantilaiset, värjäys, mitä vielä? No, kumminkin ainakin kaksi ekaa jäi minulta täysin väliin. Mutta värjäys: mukana!

      Poista

Kiitos kommentista. Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen.
(Olen alkanut saada mainosspämmiä, joten jouduin ottamaan kommentin tarkastuksen käyttöön.)

Vihtaranta KAL - 1/14 Mökkitie